Skip links

Main navigation

Hoitoala brändiremonttiin!

Hoitoala brändiremonttiin!

Luvassa on suoraa puhetta meitä kaikkia koskettavista tärkeistä teemoista.
– En kuitenkaan aio tärkeillä, vaan tuoda asioita esiin niin, että ne herättävät keskustelua, lupaa johtava sotemuotoilija ja sairaanhoitaja Piritta Hiltunen.

Hiltunen puhuu Sairaanhoitajapäivillä sote-alan vetovoimasta ja sen kehittämisestä. Hänen mielestään koko ala tarvitsisi ravistelua ja täydellisen brändiremontin.

– Meillä ei vieläkään olla tarpeeksi herätty siihen tosiasiaan, että hoitoala taistelee samoista ihmisistä esimerkiksi IT-alan kanssa. Ala on saatava vetovoimaiseksi nuorten silmissä.

Brändiprofeetan innolla aiheestaan puhuva Hiltunen nostaa työntekijäkokemuksen yhdeksi tärkeimmistä ja myös sivuutetuimmista sotealan vetovoimatekijöistä. Se on tiukasti yhteydessä asiakastyytyväisyyteen, eli laadukkaampaa hoitoa on luvassa vasta, kun työntekijöillä asiat ovat hyvin.

– On tosiasia, että kutsumus ei elätä. Palkkaus on saatava kuntoon.

Peruspalkka on yksi kysymys, mutta lisäksi Hiltunen rakentaisi työpaikoille uudenlaisia, taloudellisesti motivoivia urapolkuja. Nyt palkkausjärjestelmä ei ruoki yritteliäisyyttä tai opinnälkää. Esimerkiksi kolmivuorotyöstä päivätyöhön johtamis- tai kehittämistehtäviin siirtyminen ei aina ole taloudellisesti kannattavaa.

Remonttia kaipaa palkan lisäksi moni muukin työntekijäkokemukseen vaikuttava tekijä.

– Työn merkityksellisyys, osaamisen ja haasteiden sopusointu, itsenäinen päätöksenteko, yhteisöllinen ilmapiiri, toimivat käytännöt ja laadukas hoito luovat työhön palkitsevuutta. Näiden järjestämiseksi on käännettävä katseet johdon suuntaan.

Hoitotyön arvostuksesta on pidettävä huolta ihan ensisijaisesti alan sisällä.

– Me olemme korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Joskus olen miettinyt, pitäisikö nimike sairaanhoitaja kyseenalaistaa, että tähän herätään.

Hiltunen työskentelee johtavana sotemuotoilijana yrityksessä Salivirta & Partners, joka tarjoaa asiantuntijapalveluita parempien sote-palveluiden kehittämiseksi. Hän ei koe vaihtaneensa alaa tai ”päässeensä pois” hoitotyöstä vaan ilmoittaa edelleen rinta rottingilla olevansa sairaanhoitaja. Osaamistaan hän ylläpitää tekemällä silloin tällöin myös sairaanhoitajan keikkaa oman työnsä ohessa.

– Suuri intohimoni on muotoiluajattelun hyödyntäminen sotepalveluiden kehittämisessä aina strategian tasolta arjen tekemiseen asiakas- ja potilastyössä. Se edellyttää tiivistä yhteistyötä ja ymmärrystä siitä, mitä kentällä tapahtuu. En halua huudella viisauksia asioista joita en ymmärrä, vaan aidosti ymmärtää ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Esimerkiksi digitalisaation varaan on hoitoalalla laskettu paljon. Se ei kuitenkaan meitä pelasta jos ei ole uskallusta miettiä asioita kokonaan uudella tavalla. Digitalisaationkin ytimessä on ennen kaikkea toiminnan muutos, jonka tekevät loppupelissä ihmiset.

Jos Hiltusen luennon sanoman haluaa kiteyttää, se on kutsu kaikille sairaanhoitajille alan bränditalkoisiin.

– Asioita on mahdollista muuttaa. Suomen parhaana työpaikkana palkittiin hiljattain siivousalan yritys, joten kyllä hoitoalallakin on toivoa!

Teksti Suvi Leppiniemi

Hyvä asiakaskokemus ei synny ilman hyvää työntekijäkokemusta! 25.3.2020

Pääsali: Työhyvinvointi ja jaksaminen, kello 13:30
Tutustu ohjelmaan >>